Beginnen met hardlopen..

Ik weet nog wel toen ik begon, 15 kilo zwaarder dan nu en net gestopt met roken en wist TOTAAL niet wat gezonde voeding was en waarom je lichaam dat nodig heeft.
De eerste keer dat ik uit mezelf 2 HELE kilometers liep en ontzettend trots was op mezelf, dat zal ik nooit vergeten.
Of die ene keer dat een vriend van me mij meenam voor een rondje van 4,5 kilometer en ik verbaasd was van mezelf en hij nu op mij hoever ik gekomen ben. Maar ik had toen iemand nodig die mij een extra push gaf, of mij liet vergeten wat kilometers waren en me gewoon liet genieten van het buiten rennen, want dat betekend rennen nu voor mij: genieten!

Probeer jezelf voor te stellen dat jij ook zo trots op jezelf kan zijn, en dan bedoel ik niet alleen met rennen maar met welke sport dan ook! Of tennis nu bij jou past, wielrennen of zwemmen. Zorg er wel voor dat wat je doen je er glimlach van krijgt! (natuurlijk met zwemmen pas na het zwemmen, glimlachen onder water maakt het wat ongemakkelijk)

Nu gaat deze lap tekst wat men een blog noemt over hardlopen, want dat past bij mij en daar kan ik je meer over vertellen!

De gedachte, dat is al stap 1! Je kijkt in de spiegel en ziet iemand niet zoals die was. Of dat nu door de extra kilo’s zijn of de motivatie die je eerder had en nu niet of wil je je conditie verbeteren omdat je merkt dat dat niet meer is zoals het ooit geweest was. Wil je (weer) beginnen met hardlopen dat komen de volgende vragen in je op:
-hoe begin ik (bijv. een schema? op gevoel?)
-wat is mijn doel (bijv. afvallen, aankomen, conditie)
-hoe kom ik bij dat doel (bijv. heb je hier hulp bij nodig)
-welke soort training past bij mij persoonlijk wat heb ik nodig (vlak op astvalt of trailen)
En zijn dat niet je vragen, dan raad ik je aan om er zeker over na te gaan denken.

Stap 2 een plan maken:
Zet op een blaadje wat je motivatie is (is dat afvallen zet er als doel een mooie jurk bij of is je doel om conditie te krijgen om met je kinderen te kunnen meespelen een foto van je kinderen is dan voor jou duidelijk genoeg).
Zet er dan onder wat ik hierboven heb geschreven en schrijf of typ voor jezelf uit wat je van plan bent.

Stap 3 het uitvoeren van het plan:
Zoals ik al zei is het voor iedereen op zich om een doel en plan op te stellen. De 1 maakt liever een plan op door een trainer en kan zich daar goed aan houden terwijl iemand anders weer juist doet wanneer het goed voor diegene voelt en ook traint op km’s wat goed voelt. De 1 wil sneller worden en de andere sterker, dus naar een ander kijken is prima maar vergelijk dat niet met jezelf. Jij bent uniek, en dat is die ander ook!

Het is niet erg om een plan te maken, je er dan 2 weken aan te houden en dan weer even in je oude patroon te vallen.
We hebben allemaal wel eens onze momenten, maar wat belangrijkste is is dat je jezelf wel weer herpakt. of dat dat nou 1 dag 1 week of 1 maand later is (hoe sneller hoe makkelijker). En bedenk wel even dat als jij rent (ookal is dat maar 1 kilometer) dat dat mooi 1 kilometer meer is dan als je niet geweest was! En je verslaat iedereen die blijft zitten.

Denk positief, adem in en adem uit!!
En onthoud:  GENIET!!

Ik hoop dat ik je goed heb kunnen laten lezen wat mijn visie is over het beginnen van hardlopen.
Betekent niet dat ik perfect ben en dat alleen mijn manier van hardlopen en trainen de juiste is voor iedereen.
Ik zou zeggen haal er iets positiefs uit, misschien heb je er iets aan.

 

Groetjes Daniëlla

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *