Een dagje weg, hoe pas je je aan?

Hoe pas ik me aan?

Vandaag zal mijn blog gaan over hoe je je aanpast.
Ik en nog heel veel andere mensen ervaren natuurlijk dat het lastig is om je aan je gezonde eetpatroon te houden rond de feestdagen. En dat is natuurlijk lastig.
Hier ga ik je vertellen hoe het komt dat ik niks ben aangekomen in de afgelopen weken en hoe ik het gedaan heb.

Om mee te beginnen vind het het erg belangrijk om aan te geven dat ik geen diëtist ben, geen personal trainer, en schrijf ik enkel en alleen mijn eigen ervaringen op. Mocht ik iets schrijven wat een feit is dan onderbouw ik dat door mijn bron erbij te zetten in een link.

Zal ik maar beginnen met verjaardagen? Of de feestdagen? Of alles ertussenin?
Zoveel momenten waar ik over kan schrijven dus ik begin maar met ….. (tromgeroffel) de feestdagen.

Rond de feestdagen (en ruim daarvoor al) komt al het lekkers in de winkels, hoe blijf ik ervan af? Wil ik dat wel? en wat nou als ik het haal en het in 1 keer opeet?
Ik ben van mening dat je je wel eens een keertje moet kunnen laten gaan, maar als je dat niet wilt dan zou je voor een aantal tips en tricks kunnen gaan zoals:
-eet kauwgum met boodschappen doen
Wanneer je kauwgum eet met boodschappen werken je smaak pupillen anders dan wanneer je niets kauwt, Op dat moment voel je je ook wat meer tevreden dan dat je mond leeg is. (zo werkt dat bij mij)
-maak een lijstje
Als je een lijstje maak kun je jezelf makkelijker beloven om niet langs die snoeprekken te gaan en in de verleiding te komen daarnaast kun je ook dingen vermijden als je de winkel goed kent.
-eet iets voor je boodschappen doet
Ga geen boodschappen doen met honger!! of zorg dat je geen honger krijgt tijdens het boodschappen doen.
Mocht dit wel echt gebeuren probeer dan fruit te pakken of iets anders gezonds wat je makkelijk kunt eten..

Kies je ervoor wel iets lekkers te willen eten? Wil je je niet inhouden? Ik zou zeggen go for it! Het is niet erg en het is al helemaal geen ramp als je een keer toegeeft! In sommige gevallen kan het zelfs even goed voor je zijn.
Wat ik doe in het geval dat ik mezelf iets toelaat is dat ik dan andere momenten een balans moment neem.

Als voorbeeld ik heb s’avonds een chocoladereep helemaal op gegeten (en heerlijk genoten)dan eet ik de dag erna met avond eten een bordje soep. Je moet jezelf natuurlijk wel kennen dat als je je eraan toegeeft je dat niet blijft doen en dan blijft balansen. Want dan gebeurd er weinig met je gewicht. Wil je gezond op gewicht blijven, dan kun je er beter voor kiezen om je eten wat meer te doen maar dan gezond, bijv: in plaats van 30 gram havermout 40 doen, en met rijst in plaats van 50 gram dan pak je 100 gram.

Het ligt helemaal aan jezelf wat je eet en wat er gebeurd (tenzij het medisch ligt natuurlijk).

Soms is het gewoon even niet anders dat je gewoon lekker van eten wilt genieten terwijl je weet dat dta niet het beste voor je is. En in mijn mening is ervoor zorgen dat je al je vitamines, mineralen en macro’s bhet belangrijkste en komt er dan nog iets bij kijken,, dan is dat maar zo!

Wil je je echt aan een gezond eetpatroon houden? Vind je dat moeilijk? Misschien helpt het om een voedingsschema te laten maken! Er zijn genoeg plaatsen waar ze voedingsschema’s op maat maken. Verdiep jezelf in voeding en wat het met je doet!

Ik hoop dat je het leuk vond, ik zal snel weer een blog plaatsen over sport!

Vergeet me niet te volgen op instagram en facebook!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *